tisdag 17 april 2018

Förmågan att styra över sitt cashflow

Att veta vad cashflow är och att kunna styra över det har jag haft svårt för sen jag var liten, och det har jag fortfarande problem idag. Idag tänkte jag prata lite om cashflow och varför det är så viktigt.


Jag kommer ihåg när jag var fattig student och levde på CSN-bidrag på runt 10 000 kr där lån var inkluderat när jag studerade till ingenjör. Vid denna tid valde jag att "unna" mig lite mer som student och äta ute lite mera. Tanken var att när jag blir nyutexaminerad och fått mitt första jobb som ingenjör, så kommer detta vara småpengar. Jag har helt enkelt tänkt "i framtiden kommer det ordna sig", eller jag "tar igen detta i framtiden". Det är fruktansvärt farligt att tänka så och bromsar din väg att nå t.ex. den första miljonen, ifall du har ränta-på-ränta principen och att tid är begränsat i åtanke.

Nyutexaminerad blev jag sommaren 2017 med en Bachelor's Degree in Mechanical Engineering, tog lite semester i Taiwan och läste en intensivkurs i kinesiska - mandarin. Flyttade hösten till Göteborg och fick mitt första jobb den 1 november 2017. Jag var riktigt lycklig och stolt över mig själv och hade fortfarande detta tänket att "nu förtjänar jag att äta ute", "det är småpengar ändå" eller "man ska ju ändå unna sig lite". En lunch på en restaurang där jag jobbar kostar runt 100 kr, vilket innebär 2 000 kr i månaden och minst 20 000 kr om året. Dessa kostnader kan man istället lägga undan eller köpa aktier för.

Jag säger inte att man inte ska unna sig, men jag har märkt, speciellt i mitt fall att bara för du har högre inkomst, betyder det inte per automatik att du sparar mer, om du inte väljer att styra dina utgifter - mina utgifter har växt mer nu när jag har högre inkomst. Ni har säkert läst nyheter om uteliggare som vinner flera miljoner i lotto och några år senare slutar i en värre situation än dem var i från början. När du plötsligt får en monstersumma du inte är van vid och inte vet hur du ska hantera den kan det bli super stora utgifter på kort tid. Du kanske köper hus och tar bolån, köper bil som drar med sig en massa fasta och rörliga kostnader, känner att du vill vara generös och bjuder och köper dyra saker till bekanta, och sen helt plötsligt är din förmögenhet borta, för du trodde att den summan du fick var oändlig, och har förmodligen riktigt stora skulder.

Första steget till att hantera cashflow är att betala dig själv först. Så fort lönen har trillat in, lägg undan 10 % direkt till exempelvis ditt ISK-konto, därefter betalar du alla fasta utgifter. Det är viktigt att prata om sparkvot och inte belopp, detta för att undvika att du spenderar mer och blir bekväm med det när din inkomst ökar. Disciplin och att vara konsekvent är mycket viktigt.

Inspirationen kommer från böckerna The Richest Man In Babylon av George S. Clason och Rich Dad Poor Dad av Robert Kiyosaki.

Mitt mål är att ha en sparkvot på minst 30 % framöver. Vad har ni för sparkvot i månaden?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nya assetsa

Har nu skapat min egna personliga domän och hemsida, fortsätt följa via: http://www.assetsa.se