fredag 13 april 2018

Målet till 30 - om 4 år

Det är viktigt att ha ett mål framför sig, det målet jag lägger upp för mig själv är nog en av de vanligaste - Att ha en miljon till 30-års åldern.


Med en miljon menar jag då totalt 1 000 000 kr i min ISK-portfölj och exkluderar CSN- lån, bolån etc. Detta kommer bli omöjligt i dagens situation med månadssparande i aktier med en defensiv portfölj, utifrån min nuvarande inkomstkälla - vilket till största del är min lön. Även om jag skulle skära på utgifterna rejält och leva på nudlar och vatten (vilket jag inte vill) och spara undan 10 000 kr varje månad med en årlig avkastning på 7 % skulle jag ha ett belopp på lite över 600 000 kr.

Det är omöjligt idag, men jag ger inte upp. Min lön kan jag inte styra så mycket, mina utgifter kan jag styra, vilket hjälper men det löser inte problemet. Antingen hittar jag ett extrajobb vid sidan av mitt primära jobb och jobbar kvällar och helger, alternativt hitta fler passiva inkomstkällor. Mitt val framöver blir att försöka hitta fler passiva inkomställor, jag tror delvis på att jobba sig rik, men främst att få pengarna jobba för dig. Ni har säkert hört begreppet net worth, dvs hur mycket har du i totala tillgångar minus alla skulder idag? Hur mycket är du värd? Och då menar man nästan alltid pengar. Något vi sällan pratar om eller tänker på är net health.

Vad är din hälsa värd idag? Din fysiska förmåga att röra din kropp? Din mentala förmåga att hantera stress och inte vara utbränd? Genom att öka aktiva inkomstkällor, dvs jobb du måste lägga tid och arbete på kommer kosta din net health. Och det är inte värt att offra för mycket hälsa för att "tjäna pengar", pengarna kommer du i slutändan behöva hosta upp för att få "köpa" tillbaka lite kvalité på hälsan.

Självklart skulle alla välja fler passiva inkomstkällor än aktiva inkomstkällor, därför kommer det bli en utmaning framöver - att ägna min fritid till att hitta dessa.

Har ni passiva inkomstkällor?  Vilka är era passiva inkomstkällor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nya assetsa

Har nu skapat min egna personliga domän och hemsida, fortsätt följa via: http://www.assetsa.se