måndag 23 april 2018

Amortera mindre - investera mer?

Att vara skuldfri skulle vara underbart, men är inte alltid så lätt. Idag tänkte jag prata om när man ska amortera och när det är bättre att investera. 


Den största skulden jag har är mitt bolån, följt av mitt CSN- lån. Bolånet ligger på summan 1 750 000 kr med ungefär 1,6 % i ränta och studielånet ligger på 309 051 kr med 0,13 % i ränta följt av en expeditionsavgift på 150 kr årligen.

Sedan 2016 trädde ett amorteringskrav in, vilket innebär att jag måste betala minst 1 % i amortering varje år, vilket blir 17 500 kr detta året. Månadsvis blir detta 1459 kr i amortering och 2334 kr i ränta. Det finns en chans att undvika amortering upp till 5 år på nyproduktion, vilket jag inte visste förrän efter vi köpte bostadsrätten. Jag la en förfrågan om detta till banken jag har bolånet på, och de ville inte erbjuda mig detta. Kanske beror detta på min finansiering och att jag precis börjat jobba. CSN.lånet ligger på 857 kr månadsvis.

Ifall jag kunde bestämma skulle jag inte amortera något alls till CSN-lånet, och ingenting till bolånet förutom räntan i 5 år. Bygga en buffert, ha fler möjligheter för investeringar i både aktier och fastigheter, detta skulle ge mig möjligheten att spara upp till 15 000 kr i månaden. Nu är jag glad om jag ens kan lägga undan hälften av det.

På ett sätt är det ju "bra" att de tvingar en att amortera ett fast belopp varje år, detta medför ju att risken minskar och jag betalar mindre i ränta varje år. Ni som har bolån och studieskulder vet säkert hur bra det skulle kännas ifall man var skuldfri från detta. Skulder i längden kommer bromsa din väg att bli ekonomisk framgång, men jag är ung och känner att jag kan ta dessa risker genom att utnyttja så mycket hävstång som möjligt för att investera i det jag tror kommer ge mig bättre avkastning på längre sikt. Jag kan inte förutspå aktiemarknaden, men detta är vad jag tror är bäst.

Idag har jag inte ens tillräckligt pengar på mitt lönekonto att jag klarar mig 2-3 månader ifall jag skulle bli av med jobbet, om det skulle hända skulle jag vara tvungen att sälja aktier för att klara mig. Detta är inte bra och jag försöker att skapa en buffert, så jag klarar mig ifall oförutspådda saker sker. Du behöver pengar för att tjäna pengar, och du behöver pengar för att inte falla när motvind kommer.

Hur mycket amorterar ni idag? Hur skulle det se ut ifall ni själva fick bestämma hur mycket ni fick amortera?


1 kommentar:

  1. Behöver du ett lån för att reglera din skuld eller betala dina räkningar? Har du stängts av ständigt av dina banker och andra finansinstitut bara för att du har låg kreditvärdighet? Behöver du ett lån eller ett lån av någon anledning och vårt lån är 2% ränta. vi erbjuder som,

    * Fordonslån
    * Fastighetslån
    * Affärslån
    * Lånelån
    * Bostadslån
    * Skuldkonsolideringslån
    * Personliga lån

    Då har du möjlighet att ta en nu, vi erbjuder lån till alla oavsett var du kommer ifrån. För att ansöka kontakta oss via e-post: loanoffers842@gmail.com eller ring +393510651312 Intresserade ska kontakta oss via e-post: - loanoffers842@gmail.com för att göra det möjligt för oss att öppna en lånebehandlingsfil.

    SvaraRadera

Nya assetsa

Har nu skapat min egna personliga domän och hemsida, fortsätt följa via: http://www.assetsa.se