onsdag 25 april 2018

Lön - April 2018

Denna månadens utgifter är de största hittils på året. Dels för att vi har lite kvar i bostadsrätten som behöver fixas då det är en nyproduktion och dels för att CSN upptäckt att jag har slutat plugga och att Försäkringskassan insett att jag har fått för mycket i bostadsbidrag då jag pluggade. Utgifterna är bland annat:

Amortering och ränta, bolån - 3793 kr
Boavgift - 3499 kr
Amortering, CSN - 857 kr
Amortering, TV - 500 kr
Faktura från fastighetsskötare (GUAB) - 1260 kr
Återbetalning - Bostadsbidrag - 1281 kr
Bidrag till Pappa - 1207 kr

Totala utgifter: 12397 kr

Trots detta har jag överfört totalt 2000 kr till mitt Avanza konto, vilket är 10 % i sparkvot baserat på nettolönen.  Uppdelningen blev 1000 kr till ISK och 1000 kr till Collector (0,5 %), anledningen till det sista är ifall något skulle dyka upp, så kan jag använda dessa pengar utan att ha påverkat schablonskatten, hoppas detta inte sker, men man vet aldrig.

Månadens sparkvot: 10 %

Chansen finns att när det närmar sig till lönen för maj kan jag förhoppningsvis öka sparkvoten genom att lägga undan mer till mitt Avanza konto.

Avslutningsvis rasade Handelsbanken med 3,8 % vid öppning då bankens resultat och intäkter inte nådde upp till analytikernas förväntningar för årets första kvartal. Jag passade på och gjorde ett köp på börsen. Det blev 5 st Handelsbanken A med kurs 93,88 kr/st och 2 st Skanska B för 165,70 kr/st.

Portföljen ser nu ut såhär:

Investor 48,3 %
Industrivärden 31,9 %
Handelsbanken 10,6 %
Skanska 8,6 %
Volvo 0,3 %
Castellum 0,2 %

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nya assetsa

Har nu skapat min egna personliga domän och hemsida, fortsätt följa via: http://www.assetsa.se